Методична робота в закладі дошкільної освіти
Забезпечення діяльності методичного кабінету
Методкабінет у закладі дошкільної освіти працює відповідно до Положення про методичний кабінет. МОН України 16 квітня 2018 року своїм наказом № 372 затвердило Примірне положення про методичний кабінет закладу дошкільної освіти.
Методичний кабінет ЗДО визначено як центр:
а) методичної допомоги педагогічним працівникам закладу;
б) поширення серед батьків психолого-педагогічних знань.
Призначений забезпечити цілісний розвиток дитини, її фізичних, інтелектуальних і творчих здібностей шляхом: виховання навчання соціалізації формування необхідних життєвих навичок.
Діяльність методичного кабінету організовує і скеровує вихователь-методист.
Мета роботи методкабінету:
- надання методичної допомоги педагогічним працівникам щодо їх професійного розвитку;
- підвищення кваліфікації, професійної компетентності підготовки та проведення освітнього процесу з дітьми, роботи з батьками вихованців, інших законних представників здобувачів освіти;
- навчально-методичне забезпечення освітнього процесу в ЗДО;
- поширення серед батьків психолого-педагогічних знань;
- створення сприятливих умов для самовдосконалення педагогів, розвитку творчої ініціативи у них;
- забезпечення методичної підтримки щодо реалізації педагогічних ініціатив та апробації навчальної літератури, методичних розробок тощо.
Принципи діяльності:
Діяльність методичного кабінету ґрунтується на таких принципах:
- демократизму і гуманізму;
- відкритості системного підходу до методичного та інформаційно-аналітичного супроводу діяльності ЗДО;
- рівності умов для кожного педагогічного працівника щодо повної реалізації його духовного, творчого та інтелектуального потенціалу;
- безперервності професійного вдосконалення;
- науковості, гнучкості і прогностичності методичної роботи з педагогічними кадрами.
Завдання діяльності методичного кабінету
Основними завданнями діяльності методкабінету є:
- забезпечення організаційно-педагогічних умов для життєдіяльності дітей;
- організація розвивального простору в ЗДО створення рефлексивно-інноваційного середовища;
- організація системи роботи, спрямованої на вдосконалення педагогічних працівників: професійної майстерності психолого-педагогічної культури підвищення кваліфікації активізацію творчого потенціалу збагачення досвіду виявлення перспективного педагогічного досвіду в колективі ЗДО і за його межами;
- сприяння його вивченню, узагальненню, впровадженню та розповсюдженню шляхом: висвітлення у ЗМІ організації та участі у виставках, презентаціях, роботі методичних об’єднань, шкіл перспективного педагогічного досвіду тощо;
- впровадження у практику роботи ЗДО нових концептуальних засад функціонування системи дошкільної освіти, освітніх програм, інноваційних технологій і методик розвитку, виховання й навчання дітей;
- здійснення внутрішнього моніторингу якості освіти задля: виявлення та відстеження тенденцій у розвитку якості освіти в закладі встановлення відповідності фактичних результатів освітньої діяльності в межах державних вимог до змісту, рівня її обсягу дошкільної освіти (Базового компонента дошкільної освіти) її заявленим цілям оцінювання ступеня, напряму і причин відхилень від цілей;
- інформування педагогів про нормативні документи в галузі дошкільної освіти, різні види навчальної літератури з дошкільної освіти та періодичні фахові видання, надання практичної допомоги у їх використанні;
- надання практичної допомоги молодим спеціалістам та іншим педагогам, зокрема й у періоди підготовки їх до атестації, курсової перепідготовки сприяння формальної, неформальної та інформальної освіти дорослих забезпечення здійснення підвищення кваліфікації педагогічних працівників: за різними видами (стажування, участь у сертифікаційних програмах, тренінгах, семінарах, семінарах-практикумах, семінарах-нарадах, семінарах-тренінгах, вебінарах, майстер-класах тощо) у різних формах (інституційна, дуальна, на робочому місці тощо);
- сприяння участі колективу ЗДО в інноваційній освітній діяльності різних рівнів за пропозицією органів управління освітою чи з власної ініціативи відповідно до наказу про проведення експерименту або реалізації інноваційного освітнього (науково-педагогічного, науково-психологічного, психолого-педагогічного) проекту;
- пошук і впровадження нових ефективних форм взаємодії ЗДО з сім’ями вихованців, батьківською, педагогічною і науковою громадськістю у здійсненні завдань: цілісного всебічного розвитку дітей популяризації роботи ЗДО;
- координація діяльності ЗДО з іншими закладами освіти, культури тощо для повнішої реалізації завдань формування життєвої компетентності дошкільників;
- супровід участі та допомога педагогічним працівникам у реалізації міжнародних проектів і програм;
- створення та/або поповнення фондів: нормативно-правових, інструктивно-методичних документів на паперових та/або електронних носіях наукової, науково-популярної, методичної психолого-педагогічної, довідкової, енциклопедичної, дитячої художньої літератури періодичних педагогічних видань аудіо-, відеоматеріалів електронних та наочних друкованих засобів навчання, предметної наочності зразків моделей планування, організації і проведення освітнього процесу, інших матеріалів з досвіду роботи педагогів;
- формування та/або поповнення, оновлення інформаційного банку даних (каталогів чи картотек на електронних або/та паперових носіях) з питань: змісту дошкільної освіти організації освітнього процесу психолого-педагогічних досягнень наповнення методичного кабінету.
Функції методичного кабінету
Цільові:
- врахування перспектив розвитку дошкільної освіти та специфіки діяльності даного закладу дошкільної освіти
- використання сучасних наукових психолого-педагогічних досягнень, інноваційних технологій
- розширення професійного світогляду педагогічних працівників, систематичне інформування педагогів щодо інновацій у галузі дошкільної освіти
- оновлення інформації, яка постійно змінюється в результаті розвитку науки та впровадження інформаційно-комунікаційних технологій.
Організаційні:
- відбір і методичне опрацювання наукових, практичних досягнень у галузі дошкільної освіти
- надання рекомендацій щодо їх впровадження в практику роботи ЗДО
- розроблення методичних рекомендацій, зразків дидактичних ігор і вправ, розвивальних посібників з різних видів роботи з дітьми тощо
- надання консультативної і практичної допомоги працівникам ЗДО з питань складання, корекції планів освітньої роботи з дітьми
- надання консультативної допомоги батькам вихованців щодо організації життєдіяльності дітей
- систематичне вивчення стану освітнього процесу, динаміки змін у розвитку дітей дошкільного віку, професійної компетентності педагогічних працівників
- моделювання змісту, форм і методів підвищення фахової кваліфікації, майстерності педагогів ЗДО
- підвищення рівня психолого-педагогічної культури батьків вихованців
- виявлення, вивчення, узагальнення та поширення перспективного педагогічного досвіду з метою його застосування в освітньому процесі та удосконалення професійної компетентності педагогів
- організація роботи творчих груп педагогів закладу дошкільної освіти з метою аналізу перспективного педагогічного досвіду
- розроблення моделей планування та проведення освітнього процесу з дітьми, методичних рекомендацій для вихователів і батьків, зразків наочно-дидактичного матеріалу та іншого навчально-методичного забезпечення узгодження діяльності методичного кабінету з роботою психологічної служби, методичних кабінетів (центрів) міста (району) та інших структур
- створення позитивного психологічного клімату запобігання виникненню конфліктних ситуацій у педагогічному колективі, їх вивчення і розв’язання
- організація взаємодії із закладами загальної середньої освіти з метою забезпечення наступності між дошкільною та початковою освітою.